kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۸۰۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
بازی جدید برای حفظ انحصار خودرو

مخالفان و موافقان عرضه خودرو در بورس به صف شدند

 
 
 
مردم در انتظار آزادسازی واقعی واردات خودرو و خروج این صنعت پنجاه و چندساله که نتوانسته روی پای خود بایستد از انحصار هستند اما دو وزیر دولت و شورای رقابت، بازی جدیدی با موضع عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس به راه انداخته‌اند.
به گزارش رسانه‌ها، عبدالناصر همتی؛ وزیر اقتصاد در جلسه شورای عالی بورس بر مذاکرات عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد. او توضیح داد: در این خصوص اختلاف نظرهایی بین نهادهای مختلف وجود دارد. در حالی شورا بر این باور است عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند که برخی مقامات دولتی از جمله وزیر صنعت با این موضوع مخالفت کردند. مقرر شده مذاکراتی جدی در این خصوص بین وزیران اقتصاد و صنعت انجام شود.
یک مسئول در بورس کالا هم گفت: «با وجود مصوبه 1401 شورای عالی بورس،‌ هنوز هیچ شرکتی برای عرضه خودروهای وارداتی خود در بورس کالا اقدام نکرده است.»
در حالی که وزیر اقتصاد از عرضه خودرو در بازار سرمایه می‌گوید و رئیس سازمان بورس هم اعلام کرد که خودرو وارداتی در بورس کالا عرضه شود‌ اما شورای رقابت در این بازی، نقش پلیس بد را انتخاب کرده و آن را انحصاری می‌داند و خواستار قیمت‌گذاری در شورای رقابت است. وزارت صمت هم مخالف عرضه خودرو در بورس است.
گفتنی است، مردم خسته از وضعیت قیمت و کیفیت خودرو داخلی در انتظار آزادسازی واقعی واردات خودروی نو و کارکرده و خروج این صنعت پنجاه و چندساله که نتوانسته روی پای خود بایستد از انحصار هستند اما دو وزیر دولت، رئیس سازمان بورس و شورای رقابت، بازی جدیدی با موضع عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس به راه انداخته‌اند. 
قیمت خودروهای نو و کارکرده‌ای چون تویوتا و... که برخی می‌گویند در‌ شأن ملت ایران نیست در دوبی و در مدل‌های 2012 تا 2022 از 7500 تا 35 هزار درهم (130 تا 600 میلیون تومان) است و کیفیت آن بسیار بهتر از خودروهای داخلی نو است. البته طبق قانون، خودروهای کارکرده باید حداقل مدل 2019 باشد که قیمت برخی از آنها بین 300 تا 500 میلیون تومان است.